Algemeen
Indien uw specifieke vraag niet voorkomt bij de meest gestelde vragen, dan kunt u altijd telefonisch (072-5402488) of via e-mail (info@nhvadvies.nl) contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord.
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel u verdient, of u het samen met een partner koopt die ook verdient, hoeveel schulden u heeft, of u alimentatie betaalt, of u een dertiende maand een winstdelingsregeling of een vaste bonus krijgt, enzovoort. Met de lage rentestanden geven de bancaire instellingen tussen de 4 en 5 keer het bedrag van uw jaarinkomen. Voor een advies over uw best passende hypotheek kunt u ons bereiken op telefoonnummer: 072-5402488.
In Nederland worden leningen en achterstallige betalingen geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Toetsing bij het BKR leert ons of een klant al ergens een lening heeft lopen en of er misschien betalingsproblemen zijn (geweest). Zo kunnen we voorkomen dat mensen meer lenen dan verstandig is.
De hypotheekrente is nu erg laag. Als u jaren geleden een hypotheek heeft gesloten tegen een (veel) hogere rente, dan is het heel goed mogelijk dat u op een lagere maandlast kunt uitkomen door uw huidige hypotheek over te sluiten. Op die manier kunt u profiteren van de huidige lage rente.
Als u vindt dat uw huidige hypotheek niet meer bij u past, kunt u hem beëindigen en overstappen naar een geheel nieuwe hypotheek. U betaalt daarvoor wel een bedrag aan extra kosten en soms boeterente, maar als het goed is wegen de voordelen van uw nieuwe hypotheek daar ruimschoots tegenop, bijvoorbeeld doordat u een veel lagere rente gaat betalen of doordat de fiscale aspecten veel beter aansluiten op uw huidige leefpatroon.
Bij oversluiten betaalt u meestal geen boete, indien u wel een boete moet betalen dan kunt u deze boete meefinancieren, d.w.z. u kunt de boete meenemen in uw nieuwe hypotheekbedrag. Op die manier merkt u er financieel weinig of niets van.
Wel zullen er kosten gerekend worden voor de advisering en bemiddeling vanwege de nieuwe regels per 1 januari 2013. Hierover wordt u vooraf geïnformeerd.
In principe niet, tenzij u aan een aantal voorwaarden voldoet. Wij kunnen u hierover informeren. Neem hiervoor contact met ons op: telefoonnummer 072-5402488.
Voordat een hypotheek afgesloten kan worden dient het te verzekeren object (huis, woonark, schip) eerst getaxeerd te worden. De taxatiewaarde van het schip bepaalt mede de hoogte van de lening. U kunt de taxatie via de met NHV samenwerkende hypotheekadviseur aanvragen. De taxatiekosten kunt u wellicht meefinancieren in uw hypotheek.
De hoogte van de premie van de meeste verzekeringen is afhankelijk van meerdere variabelen. Verzekeren is daarmee maatwerk. Wij kunnen u in een persoonlijk gesprek of op basis van de door u aan te leveren informatie een passend product aanbieden.
Ja, dit is geen probleem. Via NHV Verzekeringen kunt u gemakkelijk uw huidige verzekering overzetten naar een goedkopere en/of uitgebreidere verzekering. Tevens kunt u verzekeringen die elders lopen in vrijwel alle gevallen probleemloos overzetten naar het agentschap van NHV. Met name bij pakketpolissen en controle op eventuele dubbele verzekeringen is dit sterk aan te bevelen.
Indien u besluit uw woonark of watervilla via NHV te verzekeren, dan voert NHV een acceptatie-inspectie uit om een beeld te krijgen van de woonark en de lokale situatie. Tevens geeft dit ons de gelegenheid om u verder te informeren omtrent inbraak- en brandveiligheid. Deze inspectie is geheel kostenloos. Wij kunnen u tijdens dit gesprek ook informeren omtrent de reikwijdte van het door u gekozen product en een risico-afweging maken die wellicht tot andere inzichten leidt. Transparantie staat bij ons namelijk hoog in het vaandel en wij vinden dat u volledig op de hoogte moet zijn van de inhoud van het door u gekozen product en eventueel andere alternatieven als die beter aansluiten bij uw wensen.
U kunt de schade melden door het schadeformulier te downloaden en ingevuld aan NHV te retourneren. U kunt ook bellen met 072-5402488. Met name bij spoedeisende en grote schades is het raadzaam te bellen zodat wij gelijk een expert kunnen inschakelen.
Een standpijp (ook wel poer of beer genoemd) is niets meer of minder dan een gat in de boot met een betonnen pijp erop. Dat betekent dat als een ark inzinkt, ook het water in deze standpijp stijgt en in het uiterste geval zelfs over de rand hiervan in de bak kan lopen met zinken als gevolg. In het algemeen bevindt de bovenrand van deze pijp zich lager als de bakrand. Het minimaal veilige vrijboord momenteel wordt gesteld op 25 cm boven de waterlijn in deze pijp, gemeten tot aan de betonnen rand. Het verdient aanbeveling dit te monitoren, met name na verbouwingen of na het plaatsen van zware artikelen aan boord. Indien u informatie wenst hoe dit te berekenen als u niet in de pijp kunt kijken, dan kunt u dit bij ons navragen.
Normaal gesproken stelt het burgerlijk wetboek dat roerende goederen verzekerd zijn op vervangingswaarde. Dit betekent dat de schade uitkering maximaal dit bedrag is. Echter, als verzekerd is op herbouwwaarde op de WBA 1303 voorwaarden betekent dit dat de maximale schade vergoeding gebaseerd is op de herstelkosten tot de verzekerde som.
Dit betekent dat de verzekering is gesloten in overeenstemming met het Burgerlijk Wetboek artikel 7:956. Hier zegt de wet dat roerende goederen altijd een uitkering kennen van de vervangingswaarde.
Als u schade heeft, dan neemt de expert zowel de werkelijke herstelkosten op en de eventuele vervangingswaarde door een gelijkwaardige ark inclusief de verplaatsingskosten. Komt het eerstgenoemde bedrag uit boven het tweede bedrag, dan worden de kosten voor de vervangende ark inclusief verplaatsingskosten vergoed. Dit geldt voor de dekkingen WBU 1303.
Met name de verplaatsingskosten kunnen een complicerende factor zijn. Als de ark bijvoorbeeld achter een brug ligt met een doorvaarhoogte van 1 meter, dan zal het verplaatsen van de andere ark een kostbare kwestie worden. Dan zal het wellicht zinvoller zijn alsnog te herstellen, maar dit zal dan op dat moment door de expert worden bepaald.
Vervangingswaarde:
De wet zegt dat verzekerde van een schade nooit beter mag worden. De wettelijke regeling is dus dat als de herstelkosten meer zijn als de waarde van een gelijksoortige ark, dan zijn de kosten voor een vervangende ark de wettelijk geregelde schade (zie ook uitleg bij vervangingswaarde). Indien er niets in de polis is geregeld omtrent heel specifiek genoemde andere regelingen, dan is dit een wettelijk verplichte regeling.
Herbouwwaarde:
Van deze regel mag echter in het voordeel van verzekerde worden afgeweken als de maatschappij hier in de polisvoorwaarden hele specifieke andere afspraken over maakt. Dit is bij ons in de WBA 1303 geregeld. Herbouwkosten (=herstel van de ark) worden vergoed tot aan de verzekerde som.
Deze verzekering verzekert al het glas in de woonark, dat bestemd is voor lichtdoorlating, zoals bijvoorbeeld thermopane glas of glas in tussendeuren. Maar bijvoorbeeld de glazen plaat op de salontafel valt niet onder deze dekking. De glasverzekering kent een vaste premie van € 60,50 inclusief assurantiebelasting per jaar. Ook het lekslaan van thermopane glas, jonger dan 10 jaar, is verzekerd.
Indien u klachten heeft over onze dienstverlening, dan kunt u dit schriftelijk doen ter attentie van de directie van NHV Verzekeringen.
Wanneer het oordeel van de directie voor u niet bevredigend is, dan kunt u zich tot het KiFid of de Verzekeraar wenden. Het KiFid is door de verzekeringsbedrijfstak opgericht en er werken verschillende Ombudsmannen. Zij proberen door bemiddeling de klachten op te lossen. Adres: KiFid. Postbus 93257, 2509 AG Den Haag.
Wie geen gebruik wil maken van de klachtenbehandelingsmogelijkheden binnen de bedrijfstak, of de afhandeling van het KiFid niet bevredigend vindt, kan het geschil voorleggen aan de rechter.